Zoek

Vandaag voor 16:00 besteld Morgen in huis*

100% kwaliteitsgarantie niet goed, geld terug!

Eenvoudig bestellen GRATIS verzending*
Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto?

Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto?

Het rijden in een elektrische auto wordt voor ondernemers steeds interessanter. De keuze aan modellen neemt snel toe, het bereik groter en er komen steeds meer betaalbare auto’s op de markt. Meestal wordt een elektrische auto aangeschaft in een leaseconstructie, waarna, als het leasecontract na drie tot vijf jaar afloopt, de auto op de tweedehandsmarkt terecht komt. Inmiddels is ook hier een flink aanbod beschikbaar en kan het interessant zijn een tweedehands elektrische auto te kopen in plaats van een nieuwe.

Wat zijn anno 2020 de voor- en nadelen van het kopen van een tweedehands elektrische auto en waar moet je op letten bij de aanschaf ervan? We zetten het op een rij.

De actieradius

Inmiddels rijden er in Nederland alweer tien jaar elektrische auto’s rond. Had de eerste nog maar een hele kleine actieradius, ondertussen is een accu van 60 KWh heel normaal en is een gemiddeld bereik vaak al 400 km. Deze auto’s zijn echter nog niet volop in het tweedehands circuit te vinden, maar dat gaat in de nabije toekomst zeker gebeuren. De meeste – middenklasse – elektrische auto’s van drie jaar en ouder beschikken nu nog over een accu met een capaciteit tussen de 20 en 30 KWh. Dit betekent dat de actieradius hiermee tussen de 125 en 250 km ligt. Daarom is het belangrijk dat je voor het kopen nadenkt over de soort ritten die je met de auto gaat maken. Zijn het voornamelijk korte ritten in de stad, zoals boodschappen en woon-werk verkeer of rijd je dagelijks door het hele land en misschien ook het buitenland? Is dat laatste het geval dan moet je zeker zijn dat je accu kan worden opgeladen door een snellader die je langs de snelweg vindt, anders sta je binnen no-time stil.

Kou

In de winter gaat dat stilstaan nog sneller. Door kou kan een auto minder ver rijden op een acculading. Ook vragen de verwarming en de airco energie, die bij een elektrische auto niet uit de warmte van de motor gehaald kan worden. Koop dan ook een auto voorzien van een warmtepomp waarmee zaken als stoel- en stuurverwarming kunnen worden aangezet.

Regeneratief remmen

Een ander – niet onbelangrijk – verschil tussen snelweg en stadsritten is dat tijdens stadsritten door remmen (of het ‘gas’ loslaten) de accu wordt bijgeladen. Dit wordt nog eens versterkt als je jezelf de techniek van regeneratief remmen aanleert. Hierdoor heb je ook nog eens minder slijtage van je remschijven en –blokken. 

De accu

Veel mensen vragen zich af hoe het eigenlijk gesteld is met een accu in een tweedehands elektrische auto, het voorbeeld kennende van de batterij van een smartphone die in de tijd steeds vaker moet worden opgeladen. Inmiddels is bekend dat de ‘degeneratie’ van een accu in een elektrische auto niet zo snel gaat. Uit onderzoek (Bron: ANWB.nl) is gebleken dat de meeste auto’s van nu vijf jaar oud, nog een accucapaciteit van 90% hebben. Uiteraard is het zaak de accu voor aanschaf goed te controleren. Dit kan door het uitlezen van de boordcomputer of door een uitdraai bij de dealer. Tegenwoordig kun je met een app op je smartphone en een OBD-dongle (OBD staat voor on-board diagnostics oftewel interne diagnose) ook de accu-informatie uitlezen. Test de actieradius van de accu in ieder geval met een flinke proefrit.

De kosten

Schaf je een elektrische tweedehands auto aan dan ben je wat rijden een stuk goedkoper uit in vergelijk met een brandstofauto. Ten eerste zijn daar natuurlijk de stroomkosten. Een ‘volle tank’ kost nog geen tien euro en heb je de mogelijkheid tot thuisladen, dan valt dit nog goedkoper uit. Zeker als je ook nog zonnepanelen hebt.

Je betaalt in ieder geval dit jaar (2020) maar waarschijnlijk tot 2025, geen wegenbelasting. Schaf je de auto aan op de zaak, zul je wel bijtelling moeten betalen, bij meer dan 500 km privé gereden ritten. Voor 100% elektrische auto’s geldt een verlaagde bijtelling van 4% maar deze is alleen voor die auto’s met een nieuwwaarde onder de € 50.000,-. Die bijtelling betaal je trouwens over de nieuwprijs cataloguswaarde.

Een elektrische auto, dus ook een tweedehandse, heeft aanzienlijk minder onderhoud nodig dan een brandstofauto. Het aantal draaiende delen is zo klein (7 ten opzichte van meer dan 200) dat hier gemakkelijk 70% op bespaard kan worden. Wel slijten de banden harder door het hoge gewicht van de accu en moeten dus vaker vervangen worden. De remmen slijten daarentegen, zoals al gezegd, een stuk minder.

Sinds 2020 is er naast het niet hoeven te betalen van wegenbelasting en een (in een aantal gevallen) lagere bijtelling geen andere subsidie meer mogelijk voor tweedehands aangeschafte elektrische auto’s. Is voor een nieuwe auto de MIA (Milieu Investerings Aftrek) van toepassing deze geldt niet meer voor tweedehands occasions. Wel komt er vanaf 1 juli 2020 een aanschafsubsidie voor particulieren van € 2000,-. Deze subsidie kan een overweging zijn een auto niet zakelijk maar particulier aan te schaffen. De MIA geldt overigens nog wel op de aanschaf van een laadpaal; lees hierover de blog De fiscale voordelen van een laadpaal.

We zetten datgene waar je op moet letten bij de aanschaf nog even kort onder elkaar:

Het gebruik

Bedenk waarvoor je de auto wilt gebruiken, voor stadsritten of voor lange ritten op de snelweg.

De Actieradius

Bekijk hoever je kunt rijden met de auto. Houd rekening met temperatuur en je rijstijl. Maak een flinke proefrit om de werkelijke actieradius te testen.

De accu

De staat van een accu in een tweedehands elektrische auto is erg belangrijk. Lees de accucapaciteit uit op de boordcomputer of vraag een uitdraai bij de dealer. Met een app op je smartphone en een OBD-dongle kun je dit ook zelf.

De staat van de auto

Controleer de auto op schade, krasjes en bijgeluiden. (de auto is muisstil, dus je hoort alles) en check de staat van de banden. Deze moeten vaker vervangen worden dan bij een brandstofauto.

De prijs en de bijtelling

Kijk goed naar de nieuwprijs/cataloguswaarde. Hierop is de bijtelling gebaseerd. Boven de € 50.000,- geldt een bijtelling van 22%. Check ook of de verkoopprijs met of zonder accu is. Bij sommige auto’s moet een accu gehuurd worden.

Laadpaaladvies

Heb je advies nodig over het aanschaffen van een laadstation voor je (tweedehands) elektrische auto. Neem contact op en we helpen je op weg.