Zoek

Maandag voor 16:00 besteld Dinsdag in huis*

100% kwaliteitsgarantie niet goed, geld terug!

Eenvoudig bestellen GRATIS verzending*
5 Tips voor Elektrisch Rijden in de Zomer

5 Tips voor Elektrisch Rijden in de Zomer

Met het begin van de lente, stijgen ook de temperaturen en dat kan gevolgen hebben voor de actieradius van je elektrische voertuig (EV). We weten allemaal dat kou behoorlijk van invloed is op de afstand die je met een elektrische auto kunt rijden – lees hiervoor onze blog ‘Batterijprestaties in de vrieskou, hou houd je jouw EV warm’ – maar hoe zit het nu precies met warmte? Je leest er hier meer over.

Een accu van een elektrische auto presteert het beste als de buitentemperatuur ongeveer 21º C. is. (Tussen de 20º C - 25º C.) Dit komt door de lithium-ion batterij die gevoelig is voor temperatuur. En dus niet alleen voor kou, maar, wel in mindere mate, ook voor warmte. Nu zijn er in Nederland niet extreem veel echt warme dagen van boven de 30º C., maar ga je met je EV richting Zuid-Europa, dan vind je ze volop. Daarbij kan een strakblauwe lucht met een heerlijk zonnetje ook zorgen voor snel oplopende temperaturen in je auto. Hierdoor zal de accu harder moeten werken om koel te blijven.

De airconditioning

Is het warm dan zijn we tegenwoordig gewend om in de auto heerlijk de airco aan te zetten voor verkoeling. Dat rijdt een stuk aangenamer dan wanneer je zwetend aan je stoel geplakt zit en bijvoorbeeld in de file staat. Toch is het juist die airconditioning die ervoor zorgt dat je EV minder ver rijdt op één acculading. Een airco in een elektrische auto werkt namelijk hetzelfde als een airco in een brandstofauto. Hij onttrekt warme lucht uit de auto en koelt deze af met een koudemiddel. En dit gebeurt niet alleen met het interieur, maar ook met de accu zelf. Deze wordt, als hij te warm wordt, ook gekoeld met behulp van de airco en dit koelen, kost flink wat energie. 

Het is verstandig om, als het warm is, de airco niet in een hoge stand te zetten, maar in een eco-stand of, liever zelfs, helemaal uit. Koel je auto beter van tevoren. De meeste auto’s hebben hiervoor een speciale mogelijkheid via een app of het multimediasysteem. Koel dan wel als de auto nog gekoppeld is aan de laadpaal. Dan gaat er geen energie verloren. Om je auto koel te houden, is het ook slim om in de schaduw te parkeren en liever nog in een parkeergarage of onder een overkapping. Moet je je auto toch in de volle zon neerzetten, zorg dan voor een goede zonwering, waardoor de temperatuur in de auto minder snel oploopt.

We hebben hierbij nog een vijftal tips die je kunnen helpen aan een zo groot mogelijke actieradius en dat niet alleen voor als het warm is.

Tip 1: Maak gebruik van regeneratief remmen

Net als bij het rijden in de kou, is regeneratief remmen in de zomer een goede manier om je accu tijdens het rijden te laden. Bij regeneratief remmen wordt de energie, die vrijkomt tijdens het remmen of uitrollen van de auto, teruggeleverd aan de accu. Het treedt in werking zodra je het gaspedaal loslaat. De auto gaat dan direct behoorlijk vertragen. Regeneratief remmen is overigens niet altijd handig. Bijvoorbeeld als je op de snelweg rijdt en je laat het gas los, dan verlies je meteen een aanzienlijk deel van je snelheid. Varieer dan ook, volgens de omstandigheden, met de remkracht. Vrijwel iedere elektrische auto heeft hierin tegenwoordig keuzemogelijkheden.

Tip 2: Zorg voor de juiste bandenspanning

Een elektrisch voertuig is, mede door het accupakket, een zware auto. Dit feit en het feit dat een EV geen koppel heeft, waardoor het volledige vermogen van de auto direct wordt overgebracht op de banden, maakt dat de banden een stuk sneller slijten en dit geldt ook voor een te lage bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt daarnaast voor een grotere rolweerstand en dat kost meer energie. Controleer dan ook regelmatig de bandenspanning en houd je voor de juiste spanning aan de voorschriften van de fabrikant. Deze verschillen namelijk per auto.

Tip 3: Rijd met een gematigde snelheid

Een elektrische auto heeft, anders dan een brandstofauto, geen versnellingen. Dit betekent dat het toerental van de motor niet kan worden verlaagd door het opschakelen naar een hogere versnelling. Dus hoe harder je rijdt, hoe harder de motor moet werken. Houd daarom zoveel mogelijk een snelheid van zo’n 100 km per uur aan op de snelweg, ook als je harder mag rijden. Zo kun je een aanzienlijk aantal meer kilometers afleggen. Zet je daarbij ook nog de cruisecontrol aan, dan rijd je steeds – of zoveel mogelijk – een constante snelheid, wat je ook scheelt in het bereik.

Tip 4: Neem niet te veel bagage mee

Een EV is van zichzelf al een zware auto en dat is van invloed op de actieradius. Hoe meer bagage je meeneemt, hoe minder ver je kunt rijden. Dit omdat de motor harder moet werken en dus meer energie vraagt.

Tip 5: Anticipeer zoveel mogelijk op verkeerssituaties

Sta je voor een verkeerslicht en trek je bij groen even lekker hard op, wat goed kan met een elektrisch voertuig, zie tip 2, dan kost dit heel veel energie. Doe dit dan ook niet! Moet je remmen, laat dan, als de situatie het toelaat, alleen het gaspedaal los en laat de auto uitrollen (zie tip 1). Dit zal je een aanzienlijk aantal extra kilometers aan bereik opleveren.

(afbeelding: ChatGPT)

Gerelateerde producten

Laadkabel Type 2 - Recht

129,- (106,61 excl BTW)

Ratio Solar wallbox

879,- (726,45 excl BTW)

Zencar Mobiele Lader Basic Line

169,- (139,67 excl BTW)

Zencar WPro Wallbox

449,- (371,07 excl BTW)