Zoek

Vandaag voor 16:00 besteld Morgen in huis*

100% kwaliteitsgarantie niet goed, geld terug!

Eenvoudig bestellen GRATIS verzending*
Elektrisch rijden, wat verandert er in 2021?

Elektrisch rijden, wat verandert er in 2021?

Afgelopen september, tijdens Prinsjesdag, heeft het kabinet aangekondigd dat er een aantal zaken op het gebied van bijtelling en subsidies ten aanzien van elektrisch rijden gaan veranderen per 01-01-2021. Om te voorkomen dat je op diverse locaties je informatie bij elkaar moet zoeken over de verschillende veranderingen, zetten wij ze hier op onze website even overzichtelijk voor je onder elkaar. Daarnaast vertellen we je ook wat er (nog) niet verandert in 2021 wat betreft elektrisch rijden.

Wat verandert er in 2021?

De bijtelling voor zakelijke rijders

Per 1 januari 2021 gaat de bijtelling van elektrische voertuigen van 8% naar 12%. Daarnaast wordt het bedrag waarover deze bijtelling gerekend wordt, verlaagd van €45.000,- naar €40.000,- van de cataloguswaarde. Vanaf komend jaar moet dan ook over het bedrag boven €40.000,- een bijtellingstarief van 22% betaald worden.

Voor auto’s die rijden op waterstof of op zonnepanelen geldt vanaf 2021 voor waarschijnlijk de komende jaren, een bijtelling van 12%. Dit mag gerekend worden over de hele cataloguswaarde; er is geen maximum bepaald.

De MIA (Milieu Investeringsaftrek)

In 2021 komt een nieuwe volledig elektrische auto voor Milieu Investeringsaftrek (MIA) in aanmerking tot een bedrag van €40.000,-. Dit betekent dat het investeringsbedrag, inclusief bijkomende kosten en/of oplaadpunt, tot een maximum van €40.000,- opgegeven mogen worden, waarna 36% kan worden afgetrokken van de fiscale winst. De kosten die meegerekend mogen worden, zijn:

  • De aanschafprijs
  • Het rijklaar maken
  • Verwijderingsbijdrage en leges
  • Accessoires af-fabriek
  • Laadstation

De eventuele subsidie die ontvangen is voor een auto en/of een laadstation, moet van het investeringsbedrag worden afgetrokken.

Een tweedehands elektrische auto komt niet in aanmerking voor MIA.

Een laadpaal kan wel los van de auto -  bij bijvoorbeeld een (private) leaseauto of een tweedehands EV - gemeld worden. Hier zitten overigens wel een aantal restricties aan. Zo moet de investering voor het laadstation hoger zijn dan € 2500,- en moet het laadstation gebruikt worden voor het opladen van een eigen auto (een leaseauto valt onder de categorie eigen). 

Vanaf 2021 kan er ook voor elektrische busjes en elektrische bestelauto’s een beroep op de MIA worden gedaan.

Subsidie

Ook in 2021 geldt in principe de aankoopsubsidie voor volledig elektrische auto’s. Dit bedrag blijft €4000,- voor een nieuwe en €2000,- voor een gebruikte elektrisch auto. Echter blijkt de subsidiepot voor nieuwe EV’s voor 2021 al op te zijn (door een doorschuifregeling in 2020). Wat betekent dat er in 2021 geen subsidie meer aangevraagd kan worden voor een nieuwe elektrische auto. Dit kan pas weer in 2022.

Welke regelingen blijven (vooralsnog) bestaan?

Wegenbelasting

De regel dat voor volledig elektrische auto’s geen wegenbelasting hoeft te worden betaald, blijft de komende jaren van kracht en wel tot 2025. Een plug-in hybride betaalt tot 2025 de helft (50%) aan wegenbelasting.

BPM

Ook voor de BPM geldt dat deze tot 2025 niet gerekend wordt voor elektrische auto’s. Er is even sprake geweest dat de regeling voor het betalen van BPM op een auto zou worden omgedraaid: in 2020 betaalt men over de kale autoprijs 21% btw en daarna wordt BPM berekend. In 2021 zou eerst de BPM opgeteld worden bij de kale autoprijs waarna de btw berekening plaatsvindt. Omdat dit belasting over belasting betekent, is deze regeling zeer onlangs door de minister teruggetrokken.

BTW

Over een elektrische auto moet in 2021 gewoon 21% btw betaald worden. Maar hier kunnen de ‘groene plannen’ van de Europese Commissie verandering in brengen. Zij hebben het plan opgevat om in Europa geen btw meer te heffen op elektrische auto’s. Dit zou betekenen dat EV’s in Nederland 21% goedkoper worden. Het is nog niet bekend (nov- 2020) of de plannen ook daadwerkelijk worden goedgekeurd en per wanneer dit dan zal zijn.

Heb je nog vragen over regelingen die met elektrisch rijden te maken hebben? Neem gerust contact op. Onze experts staan klaar om al je vragen te beantwoorden.

Gerelateerde producten

Zappi v2

899,- (742,98 excl BTW)

Wallbox Pulsar Plus

799,- 670,- (553,72 excl BTW)

Ratio Smart Box

799,- (660,33 excl BTW)

Alfen EVE Single Pro - Vaste Laadkabel

1455,- (1202,48 excl BTW)